Hutspotakkoord: Lidl werkt aan verdubbeling van biologische aardappelen, groente en fruit
Met luid kabaal trapten gister een hele stoet kinderen met hun ‘aandacht trekkers’ het terrein op van Lidl Nederland. Dit om aandacht te vragen voor het ‘Hutspotakkoord’ dat ter plekke werd ondertekend. Hierin spreken biologische boeren met de supermarktketen af te werken aan een verdubbeling van de omzet in biologisch. Een feestelijke gebeurtenis, gevierd met toespraken, traptrekker optocht én een hutspotmaaltijd
Quirine de Weerd, verantwoordelijk voor de duurzaamheidsstrategie van Lidl, richt zich in haar toespraak tot het piepjonge publiek: „We zouden ons voor onze kop slaan als wij jullie toekomst zouden vernachelen. En dat gaan we dus ook niet doen.” De Weerd doelt op het tekenen van het Hutspotakkoord, als belangrijke stap naar een duurzame supermarkt. Ze zegt trots en vreugdevol te zijn dat Lidl de supermarkt is die laat zien dat het wél kan.
Hutspotakkoord
‘Op naar een gezonder aanbod in de supermarkt en 15 procent biologisch landbouwareaal, de Nederlandse biologische groeiambitie voor 2030’, dat staat in het Hutspotakkoord. Dit willen biologische boeren (verenigd in Biohuis) en de supermarktketen samen realiseren. Lidl werkt dan ook aan een verdubbeling van de omzet in biologisch geteelde groente en fruit in de schappen in 2026, ten opzichte van 2022. De Nederlandse bioboeren beloven op hun beurt in het akkoord de productie gelijk op te laten gaan met de groeiende vraag en waar mogelijk hun product binnen Nederland af te zetten.
Eerlijke prijs
„Schappen vol biologisch, schappelijk geprijsd: dit kan niet beter,” zegt biologisch akkerbouwer Jaap Korteweg (beter bekend als De Vegetarische Slager) namens de biologische boeren. „Door deze stimulans wordt het voor de consument heel aantrekkelijk om biologische voeding te kopen. Die heeft de buik vol van landbouwgif. Met deze actie van Lidl gaat de omzetsnelheid omhoog en gaan de ketenkosten omlaag. Daarmee zakt de prijs nog verder en zo ontstaat een duurzaam en rendabel model. Een beetje opscheppen mag dus best.”
Biologisch van Nederlandse bodem
Pipie Smits van Oyen, voorzitter van het Biohuis, benadrukt in haar verhaal dat we ‘de toekomst met zijn allen maken’. Hiermee doelt zij op de samenwerking in de hele keten. Zij prijst Lidl om hun daadkracht en ambitie. Smits van Oyen is ook te spreken over het feit dat er expliciet in het akkoord staat dat de supermarktketen, waar mogelijk, kiest voor biologisch van Nederlandse herkomst. Smits van Oyen grijpt de kans Lidl uit te dagen om volgend jaar, naast groenten en fruit, zich ook te richten op biologische dierlijke producten.
Consument verleiden
Hoe gaat De Weerd haar klanten verleiden tot meer biologisch te kopen? Ze wil het assortiment uitbreiden, maar ook deels vervangen zodat de consument de keuze simpelweg niet meer heeft. Ook komt er meer aandacht voor biologisch in het schap, bijvoorbeeld door het duidelijke eigen biolabel en ‘bio-weken’ met 10 procent korting. De doelstelling geeft duidelijkheid en stimuleert ook andere supermarkten, geeft de Weerd aan.
Ketenvoordelen
Biologisch aanbieden voor de laagste prijs én een eerlijke prijs voor de boer realiseren, hoe gaat Lidl dat doen? De Weerd geeft aan dat dit mogelijk is door te werken met hele korte ketens en lange termijn afspraken. Bij grotere afzetvolumes worden kosten bespaard. „Stapje voor stapje werken we aan deze doelstelling. Het is learning by doing.”
Lees verder op: Ekoland
Bron: Ekoland